Davant la polèmica de la Llei Aragonès, Administració, empreses i sindicats coincideixen en la necessitat d’avaluar la qualitat dels serveis a les persones
19 juliol, 2019Cuidem l’entorn cuidador dels malalts d’Alzheimer
19 setembre, 2019“La dona és el centre de la nostra atenció i tasca social”. El Safareig, per una societat lliure de violència de gènere
“Hem d’anar sempre una passa per darrere de la dona atesa. Així, la veiem i l’acompanyem com ella necessita, en el moment que ho necessita” – Lídia Vaquero, directora d’El Safareig.
Va estudiar sociologia i va treballar per primer cop en temes de gènere a la Fundació Maria Aurèlia Capmany | UGT Catalunya. Des del primer moment, la Lídia tenia clar que es volia dedicar a temes de gènere, dones i violència masclista. Va fer el seu estudi de carrera sobre violència domèstica i un màster a la UAB sobre violència familiar. Allà és on justament va conèixer les seves companyes actuals de l’associació El Safareig, de Cerdanyola del Vallès.
Des d’Accent Social ens va agradar molt la seva visió, ja que coincidim amb la premissa que la persona atesa ha d’estar en el centre d’atenció del servei. I, justament, la Lídia, en una trobada que vam tenir fa unes setmanes, ens afirmava com és d’important aquest valor. Ens deia:
“No hi ha un patró concret a seguir quan la persona és el centre. En el nostre cas, la dona explica el seu malestar i és ella mateixa qui ha de fer la demanda concreta. Nosaltres mai estarem un pas més endavant que la dona a la qual atenem. En tot cas, al costat o un pas enrere. Pensem que si els professionals van un pas per davant de la persona atesa, no la poden veure, la perden de vista. I, si no la veuen ni l’escolten, pot ser que la persona no estigui preparada per allò que poden creure que és el millor per ella. La dona ha d’arribar fins on ella vulgui o pugui”.
RECURSOS PER A DONES QUE PATEIXEN VIOLÈNCIA DE GÈNERE
En els Serveis d’Atenció Domiciliària (SADs) com els que gestionem a Accent Social, en alguns casos ens hem trobat casos de persones usuàries –dones- que poden estar patint violència de gènere.
En aquests casos, el o la professional ha de conèixer molt bé els recursos i serveis d’informació i atenció del municipi. Així pot mostrar les possibilitats per, quan vulgui o pugui la persona, truqui o a demani una visita. El o la treballadora ha de ser capaç de donar la informació i traslladar la situació que expressa la persona usuària al seu equip de coordinació, perquè sigui informat als Serveis Socials de competència.
En aquest cas, la dona té a la seva disposició els següents recursos i serveis d’informació:
- Oficines d’atenció a la víctima del delicte (Departament de Justícia): Són el punt referencial d’informació, contenció, suport i derivació de tots els ciutadans i ciutadanes que són víctimes d’algun delicte o que tenen aplicada una mesura judicial de protecció en casos de violència domèstica i masclista. Atenen gratuïtament les demandes dels ciutadans i de les ciutadanes de delictes: ofereixen la informació que necessitin i faciliten a la víctima l’accés als ajuts, als serveis especialitzats i als mitjans de seguretat per garantir-ne el procés de recuperació. També aporten el suport i la contenció emocional necessàries en la situació de crisi, realitzen el seguiment de les actuacions judicials i faciliten l’accessibilitat.
- Oficines de l’Institut Català de les Dones: L’Institut Català de les Dones ofereix informació i contactes sobre els recursos i serveis d’atenció i informació existents a Catalunya. També hi ha serveis gratuïts d’atenció psicològica i assessorament jurídic.
- Serveis d’informació i atenció a les dones: El serveis d’informació i atenció a les dones de municipis i consells comarcals ofereixen sensibilització social, prevenció, detecció i atenció a les persones en situació de violència masclista.
- Centres d’intervenció especialitzada (CIE): Els CIE són serveis que ofereixen informació, atenció i recuperació integral a les dones i els seus fills i filles, afectats per processos de violència masclista.