Col·laborem amb l’Associació Síndrome de Down de Lleida. “La sort de tenir-te”
24 març, 2019Accent Social constitueix el Comitè Assistencial Ètic
3 abril, 2019Les mesures de Prevenció de Riscos Laborals del Servei d’Atenció Domiciliària milloren també la qualitat de vida i les condicions de la persona usuària.
Actualment i des de fa ja anys, és necessari desplegar una política de protecció de la salut de les persones treballadores mitjançant la prevenció dels riscos que es poden generar en la realització de la seva feina. D’això tracta la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (39/1997) que ens diu que, per a la salut del treballador i treballadora, s’ha d’avaluar i aplicar mesures en els llocs de feina i els centres de treball.
En el cas del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), els centres de treball són els domicilis de les persones usuàries. Per tant, s’han de fer les avaluacions als domicilis per valorar quines són les condicions de seguretat que té el nostre personal on ha de desenvolupar la feina.
En el cas d’Accent Social, les visites per detectar les possibles situacions de riscos laborals, no només les fan el tècnics de Prevenció de Riscos Laborals de l’entitat, sinó que també les fan el personal de coordinació i els caps de servei quan van als domicilis a fer valoracions tècniques i personals del servei realitzat a la persona usuària.
Els caps de servei tenen la capacitació de funcions i responsabilitat i se’ls hi demana que hagin completat les 50 hores de formació en prevenció de riscos laborals. De totes maneres, s’ha demostrat en nombroses ocasions que, tant els caps de servei com les persones coordinadores, tenen ja incorporades les “ulleres” de la prevenció de riscos laborals, sobretot pel que fa als aspectes ergonòmics, mobilitzacions i transferències.
Aquesta visió a tres bandes (tècnic de riscos, cap de servei i coordinador/a) ens dota d’una avaluació molt cuidada de l’activitat que es desenvolupa en el domicili en la prestació del servei, perquè es disposa d’una avaluació genèrica dels llocs de treball del treballador/a faimiliar o auxiliar de la llar, i també d’una avaluació sobre les condicions estructurals, l’existència o no d’elements auxiliars, les condicions ergonòmiques i psicosocials.
ALGUNS EXEMPLES DE RISCOS AL SERVEI D’ATENCIÓ DOMICILIÀRIA
Com a exemples de situacions de riscos que ens podem trobar en el cas del servei d’atenció domiciliària, es pot detectar des d’unes escales que dificultin l’accés de la persona usuària i la treballadora familiar al domicili, fins a l’existència d’una instal·lació elèctrica defectuosa.
Cal pensar que tot el que pot ocasionar un risc per a la persona que hi treballa ha de tenir una solució. Per exemple, si en un moment determinat es fa la higiene a la persona usuària a les dutxes que no compleixen les condicions de seguretat -no només per al nostre personal, sinó per a les persones usuàries- s’ha de valorar si deixar de fer la higiene a la dutxa i fer-la en el llit.
O, si el personal fa la neteja, s’ha de veure la tipologia de productes que utilitza. En alguns casos, s’ha passat un comunicat per informar a la persona usuària que el personal no utilitzaria productes de neteja nocius per a la salut, com és el lleixiu pur.
Com a novetat i a nivell d’innovació, des d’Accent Social estem incorporant una quarta visió en la Prevenció de Riscos Laborals. Tenim en compte la visió dels fisioterapeutes que realitzen també visites als domicilis per a treballar de manera personalitzada amb l’equip. Amb ells, identifiquem productes o elements molt accesibles, tant per l’entitat com per la família, per poder així tenir cura de la salut de la plantilla i de la persona usuària, i prevenir els possibles riscos.
Foto: Adrià Costa