Accent Social promou la constitució d’espais de reflexió ètica dels serveis socials
7 maig, 2021L’estimulació sensorial a través de la música i la tecnologia en casos de deteriorament cognitiu
2 juliol, 202112 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Joan Fuster, han participat en el projecte de decoració d’algunes de les parets de l’Equipament Integral Meridiana.
Es tracta d’una iniciativa, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona i Accent Social, que es troba dins el programa d’Aprenentatge i Servei Comunitari que forma part del currículum de secundària.
L’Equipament Integral Meridiana treballa per a la inclusió de persones vulnerables i disposa d’un centre de dia i un centre residencial d’atencions bàsiques (CRAB). El centre de dia ofereix servei de dutxes i rober, servei de menjador i atenció mèdica, així com diversos tallers i activitats, tant ocupacionals com formatives i d’inserció.
D’altra banda, el CRAB dóna atenció social integral a persones en situació de sensellarisme, amb serveis d’allotjament, alimentació, atenció mèdica, seguiment social i activitats de caràcter terapèutic, entre d’altres. L’objectiu principal d’aquest projecte ha estat que les persones usuàries i alumnes poguessin compartir un espai intergeneracional on aprendre les unes de les altres.
DESDIBUIXAR ELS ESTIGMES DEL SENSELLARISME
Pel José Romero, Director de L’Equipament Meridiana, aquesta iniciativa és molt important, perquè permet donar visibilitat i fomentar la integració a la comunitat de les persones usuàries del centre, un col·lectiu, en ocasions estigmatitzat.
L’Àlex és un dels alumnes que ha participat al projecte i ens ha explicat que gràcies a aquestes sessions, ha descobert tot un nou món:
“Mai abans havia pintat i aquí he après que la pintura va molt més enllà, que a cada composició tot té un valor i un sentit i pots deixar la marca de la teva essència”.
Així li ha ensenyat el Domenico, usuari de L’Equipament Integral Meridiana des de fa un any. El Domenico ha dedicat tota la seva vida a l’art. Per això, ha volgut guiar als alumnes durant tot el projecte i compartir amb ells els seus coneixements sobre pintura.
“Ha estat una experiència molt divertida. La veritat és que m’ha sorprès i alhora he après molt, perquè tradicionalment, les fonts d’inspiració sempre han estat els paisatges, la natura o les coses tangibles. Ara, m’he adonat que els adolescents s’inspiren en la tecnologia i les xarxes socials per fer les seves creacions”.
Ja ho deia el cineasta Robert Bresson, “no hi ha art, sense transformació”. Per aquest motiu, el Domenico ha volgut retornar als alumnes el regal que han fet a l’equipament i durant tot el mes que ha durat el projecte, ha enregistrat un vídeo a càmera ràpida de cada sessió. Ha capturat així tots els bons moments que han compartit, perquè mai oblidin que dins de cadascun d’ells viu un petit artista.
L’Equipament Integral Meridiana és un equipament titularitat de l’Ajuntament de Barcelona, gestionat per Accent Social.