Accent Social als Corporate Games Terrassa 2019
Accent Social participa als Corporate Games de Terrassa amb entitats del tercer sector
24 setembre, 2019
Drets vulnerats de les persones grans
Les persones grans reivindiquen la igualtat de drets amb motiu del seu Dia Internacional
11 octubre, 2019
Accent Social als Corporate Games Terrassa 2019
Accent Social participa als Corporate Games de Terrassa amb entitats del tercer sector
24 setembre, 2019
Drets vulnerats de les persones grans
Les persones grans reivindiquen la igualtat de drets amb motiu del seu Dia Internacional
11 octubre, 2019

Què és el model Buurtzorg, referent per als serveis d’atenció domiciliària a les persones?

Els serveis d’atenció domiciliària són un conjunt organitzat de recursos i accions adreçades a les persones que, per raó d’edat, dependència o discapacitat tenen limitada l’autonomia per realitzar les activitats bàsiques de la vida diària o requereixen atenció permanent i a distància.

Les activitats bàsiques de la vida diària que de manera generalitzada s’estipulen en els serveis d’atenció als domicilis són, per exemple, fer el menjar, la neteja de la llar, fer el llit, rentar la roba o tenir cura de la higiene, vestir i desvestir, entre d’altres.

En canvi, altres aspectes que tenen a veure amb el tracte específic i directe de la persona usuària no són requeriments obligats sinó que va a càrrec de la família o de l’entitat gestora del servei d’atenció domiciliària.

En aquest sentit, es tracta de posar al centre a cadascuna de les persones usuàries, coneixent els seus desitjos i la manera que li agraden les coses, acompanyant-la en els records, fent-la sentir valorada, apreciada, sabent els seus gustos, reconeixent el seu entorn social que la fa sentir bé…

En definitiva, una atenció amb una mirada global que dona una resposta directa i personal a les necessitats de la persona.

Per altra banda, la persona que atén els domicilis, la treballador/a familiar dona una atenció polivalent, realitzant funcions de caràcter preventiu, educatiu, assistencial i sociabilitzador i, per tant, pot exercir un paper social molt important en el fet de visibilitzar i compartir les necessitats de la persona usuària, més enllà d’atendre les activitats bàsiques.

 

EL MODEL BUURTZORG

És des d’aquestes dues perspectives on Accent Social vol enriquir els processos de l’atenció centrada a la persona i conèixer la metodologia de sistemes internacionals referents que tinguin aquesta visió i que estiguin implementant projectes, per poder-les aplicar a Catalunya en la mesura que sigui possible.

És en aquest sentit que, a principis d’any, Accent Social va tenir un primer contacte amb el model Buurtzorg, un model que ha revolucionat l’atenció domiciliària a Holanda en els darrers 10 anys.

El model Buurtzorg és el que l’Ajuntament de Barcelona va agafar com a referent per desenvolupar els programes pilot del SAD: les superilles socials.

I, ara, aquest passat mes de setembre, vam rebre a Accent Social la visita de Gertje van Roessel, de l’entitat holandesa Buurtzorg, per a compartir en persona les experiències i el coneixement. La trobada va permetre intercanviar visions comunes i amb perspectives de futur, de cara al pilot de les superilles socials de l’Ajuntament de Barcelona, així com l’aplicabilitat en altres serveis.

 

CARACTERÍSTIQUES DEL MODEL BUURTZORG

Volem destacar dels punts del model Buurtzorg, enumerats a continuació, que aquest model suposa un win-win entre la plantilla treballadora i les persones ateses: totes resulten beneficiades. I que, sense el benestar d’ambdues parts, és més difícil complir amb les expectatives.

Destaquem:

  • És indispensable la visió de poder dedicar el màxim temps possible en l’atenció directa a les persones. Per tant, és important conèixer la persona, el que necessita, quina és la seva història, quin és el seu entorn… abans de proporcionar solucions formals.
  • Els equips de treball tenen independència en la presa de decisions i, alhora, bona coordinació amb l’equip de l’oficina central.
  • L’equip que atén a la persona usuària té formació en infermeria i, per tant, s’integren els serveis d’infermeria i d’atenció personal a domicili.
  • Entre 10 i 12 professionals treballen amb veïnats d’entre 5.000 i 10.000 persones. Treballen junts, connectats amb el seu entorn i aconseguint solucions completes, adaptades a les necessitats locals.
  • Dediquen molt de temps a treballar les relacions dintre de l’equip de treball, generant relacions de confiança.

 

En definitiva, és un model molt interessant per agafar perspectiva i seguir avançant en un servei de qualitat i amb totes les garanties per al benestar de l’equip professional i per a l’atenció i el tracte directe amb la persona usuària.